Wyszukiwarka
Ostatnio dodane zdjęcia
Szybki kontakt
ul. Stanisława Moniuszki 958-506 Jelenia Góra
tel./fax 75 75 31296
„Żyjemy ekologicznie! Spróbuj i Ty” projekt realizowany w ramach „Ponadnarodowej mobilności uczniów”
Uczniowie Naszej szkoły wzięli udział w projekcie „Żyjemy ekologicznie! Spróbuj
i Ty” realizowanym w ramach „Ponadnarodowej mobilności uczniów”, finansowanym
ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza
Edukacja Rozwój. Dzięki niemu 20 uczniów wraz z 4 opiekunami wyjechało do szkoły
partnerskiej Agrupamento de Escolas Infante D. Henrique Escola Básica Infante D. Henrique
w miejscowości Viseu w Portugalii.
Uczniowie zakwalifikowani do udziału w projekcie zrealizowali kurs przygotowawczy
do wyjazdu. Oprócz wsparcia organizacyjnego, podczas zajęć poruszane były ciekawe tematy,
które nie tylko zwiększyły gotowość dzieci do uczestnictwa w zagranicznej mobilności, ale
również rozbudziły apetyt na portugalską przygodę! W trakcie kursu językowego uczniowie
poznali słownictwo ułatwiające codzienne funkcjonowanie za granicą, a także to bezpośrednio
związane z obszarem tematycznym mobilności. Część merytoryczna programu poświęcona
Portugalii, jej kulturze, historii, gospodarce, społeczeństwu, służyła zarówno zebraniu
informacji przydatnych w podróży, jak i – przede wszystkim – zwiększeniu wiedzy na temat
kraju przyjmującego, co miało wpływ na aktywne uczestnictwo w zajęciach podczas
mobilności i wysoką jakość wypracowywanych rezultatów materialnych. W zajęciach
zaangażowani byli wszyscy uczniowie biorący udział w mobilności, a oprócz tego Szkoła
zorganizowała także spotkania i konsultacje dla rodziców i opiekunów, podczas których
przedstawiono szczegółowy plan wyjazdu oraz kwestie organizacyjne i związane z kontaktem
na miejscu. Kurs skierowany do uczniów objął 25 godzin zajęć z języka angielskiego. Oprócz
zwiększenia zasobu słownictwa duży nacisk został położony na praktykę językową tak, by
wesprzeć uczniów w wyzbywaniu się bariery językowej i pomóc im w swobodnej komunikacji
w Portugalii. W trakcie spotkań uczniowie utrwalali słownictwo oraz ćwiczyli umiejętność
komunikacji w języku angielskim. Zakres tematyczny konwersacji objął takie obszary, jak
odprawa na lotnisku, zameldowanie w hotelu, zamawianie posiłków w restauracji, pytanie
o drogę i udzielanie wskazówek. Uczniowie wykonywali ćwiczenia interaktywne, grali w gry
utrwalające słownictwo, jednak najwięcej wysiłku włożyli w przygotowanie konwersacji
tematycznych. Zajęcia odbywały się w wesołej atmosferze sprzyjającej integracji uczniów,
którzy na co dzień uczą się w różnych oddziałach. W zajęciach uczestniczyli uczniowie z klas
6c, 7a, 7b, 7c, 7g, 7i, 7m, 7p, 8f i 8m.
Uczniowie brali również udział w zajęciach dotyczących ekologii, tematu wiodącego
w projekcie. Zajęcia odbywały się w formie warsztatów z wiedzy o ekologii. Uczniowie
wskazywali na pozytywne przykłady zachowań proekologicznych oraz nowoczesnych
rozwiązań´ w zakresie odnawialnych źródeł energii. Zajęcia przygotowawcze objęły również
przygotowanie kulturowe - warsztaty z wiedzy o Unii Europejskiej i kulturze krajów UE.
Uczestnicy projektu zdobywali informacje odnośnie kultury krajów europejskich, historii
i celów powstania Unii Europejskiej, a także korzyści wynikających z funkcjonowania Unii
Europejskiej. Wskazane zostały różnice kulturowe w poszczególnych krajach, różnice
w tradycjach oraz historii. Poruszana była problematyka postawy obywatelskiej i co oznacza
sformułowanie „obywatel Europy”.
Uczestnicy projektu wzięli udział również w przygotowaniu pedagogicznym (łącznie 4
godziny), na które złożyły się indywidualne rozmowy, spotkania z wicedyrektor szkoły
i opiekunami oraz kurs BHP, którego ważnym elementem było szkolenie z zasad postępowania
w dobie pandemii i konieczność zachowania reżimu sanitarnego. Przygotowanie pedagogiczne
zwiększyło motywację do działań grupowych i indywidualnych, psychiczną gotowość do
odbycia wyjazdu oraz pozwoliło na dokładne określenie zakresu wsparcia, którego potrzebuje
uczeń ze strony Szkoły i opiekunów. Ważnym elementem przygotowania była również
ewaluacja – mierzenie poziomu gotowości uczniów do udziału w mobilności oraz ich
kompetencji, w tym po zakończonym przygotowaniu. Przygotowanie uczniów do mobilności
objęło łącznie 39 godzin.
Dzieci spędziły w Portugalii cały tydzień. W tym czasie realizowały zajęcia
merytoryczne, program integracyjny, a także zwiedziły Viseu i Porto. Podczas każdego dnia
pobytu nasi uczniowie oraz uczniowie z Portugalii brali udział w warsztatach, w trakcie których
rozwijali swoje kompetencje językowe, wymieniali się informacjami na temat kultury i tradycji
w Polsce i w Portugalii, a przede wszystkim kształcili umiejętność współpracy w grupie
i wspólnego rozwiązywania problemów.
Projekt zakładał realizację celów w odniesieniu do uczniów, kadry nauczycielskiej oraz
Szkoły jako organizacji. Zaangażowanie w inicjatywę kadry nauczycielskiej i zarządzającej
oraz efektywna współpraca z instytucją przyjmującą wpłynęły na wszechstronny rozwój
zasobów w placówce. Główną tematyką realizowanego przedsięwzięcia była ekologia i kwestia
zachowań proekologicznych, a także wykorzystania technologii odnawialnych źródeł energii.
Wachlarz zagadnień związanych z tematyką odnosił się również do kwestii segregacji śmieci,
recyklingu, ograniczania ilości odpadów. Pozyskana przez uczniów wiedza ekologiczna
dotyczyła ponadto kwestii wykorzystania odnawialnych źródeł energii - elektrowni
wiatrowych, wodnych oraz słonecznych. Podsumowaniem realizowanego projektu były
wspólne przedsięwzięcia uczniów polskich i portugalskich, tj. przygotowanie prac
plastycznych w zakresie pozytywnych zmian ekologicznych. Umożliwiło to przedstawienie
pozytywnych emocji związanych z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem jego
zanieczyszczeniom, emocji, które wspomagają nawiązywanie relacji z portugalskimi
rówieśnikami. Dodatkowo przygotowywane prace wpłynęły na podniesienie umiejętności
i wymianę doświadczeń uczniów w zakresie wykorzystania różnych technik i materiałów
plastycznych.
Wizyta w portugalskiej szkole pozwoliła uczniom dostrzec różnorodność i tożsamość
kulturową dwóch unijnych krajów. Świadomość różnic językowych, społecznych
i kulturowych w Europie będzie stanowić podstawę do podejmowania przez dzieci aktywności
w zakresie współpracy międzynarodowej, poszukiwania różnic na niwie kulturalnej
i społecznej. Projekt umożliwił uczniom zaznajomienie się ze współczesnymi procesami
zachodzącymi w zintegrowanej Europie. Wyjazd zagraniczny umożliwił szersze spojrzenie na
plusy integracji europejskiej oraz funkcjonowanie struktur UE, korzyści wynikające
ze współpracy społeczeństw państw UE. Przewiduje się zatem rozwój kompetencji
obywatelskich, kompetencji osobistych i społecznych, kompetencji w zakresie
wielojęzyczności oraz kompetencji w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Intensywny program o interdyscyplinarnym charakterze pozwolił w pełni zrealizować
zakładane cele projektu, w tym zwłaszcza wzrost kompetencji kluczowych, a także wiedzy
i umiejętności uczestników. Zajęcia w języku angielskim, komunikacja z koleżankami
i kolegami z Portugalii, wypracowywanie rezultatów materialnych w obcym języku i codzienne
życie w zagranicznym kraju – to wszystko sprawiło, że nasi uczniowie przełamali barierę
językową i zyskali pewność siebie. Aktywne uczestnictwo uczniów w projekcie pozwoliło na
wykorzystanie nowo nabytej wiedzy w dalszej edukacji. Dzięki zdobytym kompetencjom
i umiejętnościom językowym, kulturowym, cyfrowym, podniesieniu poziomu odwagi
i sprawności w kontaktach interpersonalnych oraz pracy grupowej uczniowie efektywniej
przejdą proces edukacji w szkole podstawowej oraz na poziomie ponadpodstawowym.
Uczestnicy projektu podnieśli swój poziom wiedzy i umiejętności, wzmocnili pożądane
w ramach kształcenia postawy obywatelskie i społeczne, rozwinęli się osobiście i stali się
bardziej samodzielni.
Szkoła wzięła udział w tego typu projekcie po raz pierwszy. Okazał się bardzo
atrakcyjny dla uczniów. Wzmocnił motywację uczniów oraz kadry do nauki i rozwoju.
Ważnym elementem działań były także przekazy osobiste, relacje uczniów i nauczycieli
biorących udział w mobilności, czy też relacjonowanie wyjazdu na profilach osobistych
uczestników.
Bardzo dziękujemy kadrze nauczycielskiej, która zaangażowała się w przygotowanie
materiałów i prowadzenie zajęć. Przeprowadzona ewaluacja pokazuje, że nasi szkolni
reprezentanci świetnie poradzili się sobie podczas mobilności!
Działania promocyjne i upowszechniające realizowane były przez cały czas trwania
projektu. .Zakładanym efektem było dotarcie z przekazami na temat projektu mobilności
ponadnarodowej do społeczności uczniów szkoły, społeczności lokalnej i na poziomie
regionalnym, młodzieży z innych szkół w regionie oraz kadry innych placówek
pedagogicznych.
Szkoła będzie starać się w przyszłości o realizację podobnych, przydatnych
i rozwijających inicjatyw!
i Ty” realizowanym w ramach „Ponadnarodowej mobilności uczniów”, finansowanym
ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza
Edukacja Rozwój. Dzięki niemu 20 uczniów wraz z 4 opiekunami wyjechało do szkoły
partnerskiej Agrupamento de Escolas Infante D. Henrique Escola Básica Infante D. Henrique
w miejscowości Viseu w Portugalii.
Uczniowie zakwalifikowani do udziału w projekcie zrealizowali kurs przygotowawczy
do wyjazdu. Oprócz wsparcia organizacyjnego, podczas zajęć poruszane były ciekawe tematy,
które nie tylko zwiększyły gotowość dzieci do uczestnictwa w zagranicznej mobilności, ale
również rozbudziły apetyt na portugalską przygodę! W trakcie kursu językowego uczniowie
poznali słownictwo ułatwiające codzienne funkcjonowanie za granicą, a także to bezpośrednio
związane z obszarem tematycznym mobilności. Część merytoryczna programu poświęcona
Portugalii, jej kulturze, historii, gospodarce, społeczeństwu, służyła zarówno zebraniu
informacji przydatnych w podróży, jak i – przede wszystkim – zwiększeniu wiedzy na temat
kraju przyjmującego, co miało wpływ na aktywne uczestnictwo w zajęciach podczas
mobilności i wysoką jakość wypracowywanych rezultatów materialnych. W zajęciach
zaangażowani byli wszyscy uczniowie biorący udział w mobilności, a oprócz tego Szkoła
zorganizowała także spotkania i konsultacje dla rodziców i opiekunów, podczas których
przedstawiono szczegółowy plan wyjazdu oraz kwestie organizacyjne i związane z kontaktem
na miejscu. Kurs skierowany do uczniów objął 25 godzin zajęć z języka angielskiego. Oprócz
zwiększenia zasobu słownictwa duży nacisk został położony na praktykę językową tak, by
wesprzeć uczniów w wyzbywaniu się bariery językowej i pomóc im w swobodnej komunikacji
w Portugalii. W trakcie spotkań uczniowie utrwalali słownictwo oraz ćwiczyli umiejętność
komunikacji w języku angielskim. Zakres tematyczny konwersacji objął takie obszary, jak
odprawa na lotnisku, zameldowanie w hotelu, zamawianie posiłków w restauracji, pytanie
o drogę i udzielanie wskazówek. Uczniowie wykonywali ćwiczenia interaktywne, grali w gry
utrwalające słownictwo, jednak najwięcej wysiłku włożyli w przygotowanie konwersacji
tematycznych. Zajęcia odbywały się w wesołej atmosferze sprzyjającej integracji uczniów,
którzy na co dzień uczą się w różnych oddziałach. W zajęciach uczestniczyli uczniowie z klas
6c, 7a, 7b, 7c, 7g, 7i, 7m, 7p, 8f i 8m.
Uczniowie brali również udział w zajęciach dotyczących ekologii, tematu wiodącego
w projekcie. Zajęcia odbywały się w formie warsztatów z wiedzy o ekologii. Uczniowie
wskazywali na pozytywne przykłady zachowań proekologicznych oraz nowoczesnych
rozwiązań´ w zakresie odnawialnych źródeł energii. Zajęcia przygotowawcze objęły również
przygotowanie kulturowe - warsztaty z wiedzy o Unii Europejskiej i kulturze krajów UE.
Uczestnicy projektu zdobywali informacje odnośnie kultury krajów europejskich, historii
i celów powstania Unii Europejskiej, a także korzyści wynikających z funkcjonowania Unii
Europejskiej. Wskazane zostały różnice kulturowe w poszczególnych krajach, różnice
w tradycjach oraz historii. Poruszana była problematyka postawy obywatelskiej i co oznacza
sformułowanie „obywatel Europy”.
Uczestnicy projektu wzięli udział również w przygotowaniu pedagogicznym (łącznie 4
godziny), na które złożyły się indywidualne rozmowy, spotkania z wicedyrektor szkoły
i opiekunami oraz kurs BHP, którego ważnym elementem było szkolenie z zasad postępowania
w dobie pandemii i konieczność zachowania reżimu sanitarnego. Przygotowanie pedagogiczne
zwiększyło motywację do działań grupowych i indywidualnych, psychiczną gotowość do
odbycia wyjazdu oraz pozwoliło na dokładne określenie zakresu wsparcia, którego potrzebuje
uczeń ze strony Szkoły i opiekunów. Ważnym elementem przygotowania była również
ewaluacja – mierzenie poziomu gotowości uczniów do udziału w mobilności oraz ich
kompetencji, w tym po zakończonym przygotowaniu. Przygotowanie uczniów do mobilności
objęło łącznie 39 godzin.
Dzieci spędziły w Portugalii cały tydzień. W tym czasie realizowały zajęcia
merytoryczne, program integracyjny, a także zwiedziły Viseu i Porto. Podczas każdego dnia
pobytu nasi uczniowie oraz uczniowie z Portugalii brali udział w warsztatach, w trakcie których
rozwijali swoje kompetencje językowe, wymieniali się informacjami na temat kultury i tradycji
w Polsce i w Portugalii, a przede wszystkim kształcili umiejętność współpracy w grupie
i wspólnego rozwiązywania problemów.
Projekt zakładał realizację celów w odniesieniu do uczniów, kadry nauczycielskiej oraz
Szkoły jako organizacji. Zaangażowanie w inicjatywę kadry nauczycielskiej i zarządzającej
oraz efektywna współpraca z instytucją przyjmującą wpłynęły na wszechstronny rozwój
zasobów w placówce. Główną tematyką realizowanego przedsięwzięcia była ekologia i kwestia
zachowań proekologicznych, a także wykorzystania technologii odnawialnych źródeł energii.
Wachlarz zagadnień związanych z tematyką odnosił się również do kwestii segregacji śmieci,
recyklingu, ograniczania ilości odpadów. Pozyskana przez uczniów wiedza ekologiczna
dotyczyła ponadto kwestii wykorzystania odnawialnych źródeł energii - elektrowni
wiatrowych, wodnych oraz słonecznych. Podsumowaniem realizowanego projektu były
wspólne przedsięwzięcia uczniów polskich i portugalskich, tj. przygotowanie prac
plastycznych w zakresie pozytywnych zmian ekologicznych. Umożliwiło to przedstawienie
pozytywnych emocji związanych z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem jego
zanieczyszczeniom, emocji, które wspomagają nawiązywanie relacji z portugalskimi
rówieśnikami. Dodatkowo przygotowywane prace wpłynęły na podniesienie umiejętności
i wymianę doświadczeń uczniów w zakresie wykorzystania różnych technik i materiałów
plastycznych.
Wizyta w portugalskiej szkole pozwoliła uczniom dostrzec różnorodność i tożsamość
kulturową dwóch unijnych krajów. Świadomość różnic językowych, społecznych
i kulturowych w Europie będzie stanowić podstawę do podejmowania przez dzieci aktywności
w zakresie współpracy międzynarodowej, poszukiwania różnic na niwie kulturalnej
i społecznej. Projekt umożliwił uczniom zaznajomienie się ze współczesnymi procesami
zachodzącymi w zintegrowanej Europie. Wyjazd zagraniczny umożliwił szersze spojrzenie na
plusy integracji europejskiej oraz funkcjonowanie struktur UE, korzyści wynikające
ze współpracy społeczeństw państw UE. Przewiduje się zatem rozwój kompetencji
obywatelskich, kompetencji osobistych i społecznych, kompetencji w zakresie
wielojęzyczności oraz kompetencji w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Intensywny program o interdyscyplinarnym charakterze pozwolił w pełni zrealizować
zakładane cele projektu, w tym zwłaszcza wzrost kompetencji kluczowych, a także wiedzy
i umiejętności uczestników. Zajęcia w języku angielskim, komunikacja z koleżankami
i kolegami z Portugalii, wypracowywanie rezultatów materialnych w obcym języku i codzienne
życie w zagranicznym kraju – to wszystko sprawiło, że nasi uczniowie przełamali barierę
językową i zyskali pewność siebie. Aktywne uczestnictwo uczniów w projekcie pozwoliło na
wykorzystanie nowo nabytej wiedzy w dalszej edukacji. Dzięki zdobytym kompetencjom
i umiejętnościom językowym, kulturowym, cyfrowym, podniesieniu poziomu odwagi
i sprawności w kontaktach interpersonalnych oraz pracy grupowej uczniowie efektywniej
przejdą proces edukacji w szkole podstawowej oraz na poziomie ponadpodstawowym.
Uczestnicy projektu podnieśli swój poziom wiedzy i umiejętności, wzmocnili pożądane
w ramach kształcenia postawy obywatelskie i społeczne, rozwinęli się osobiście i stali się
bardziej samodzielni.
Szkoła wzięła udział w tego typu projekcie po raz pierwszy. Okazał się bardzo
atrakcyjny dla uczniów. Wzmocnił motywację uczniów oraz kadry do nauki i rozwoju.
Ważnym elementem działań były także przekazy osobiste, relacje uczniów i nauczycieli
biorących udział w mobilności, czy też relacjonowanie wyjazdu na profilach osobistych
uczestników.
Bardzo dziękujemy kadrze nauczycielskiej, która zaangażowała się w przygotowanie
materiałów i prowadzenie zajęć. Przeprowadzona ewaluacja pokazuje, że nasi szkolni
reprezentanci świetnie poradzili się sobie podczas mobilności!
Działania promocyjne i upowszechniające realizowane były przez cały czas trwania
projektu. .Zakładanym efektem było dotarcie z przekazami na temat projektu mobilności
ponadnarodowej do społeczności uczniów szkoły, społeczności lokalnej i na poziomie
regionalnym, młodzieży z innych szkół w regionie oraz kadry innych placówek
pedagogicznych.
Szkoła będzie starać się w przyszłości o realizację podobnych, przydatnych
i rozwijających inicjatyw!
Galeria